Rozgrywka - Lore

Wstęp
Poniższy tekst ma na celu zapoznanie graczy z realiami świata, w którym dzieje się gra. Po początkowym zapoznaniu się z naszą wersją historii świata shinobi przedstawiamy wizerunek świata jak go można aktualnie postrzegać oraz różnice między naszymi realiami a mangowymi. Nie wymagamy znajomości mangi jednak większość z graczy miała z nią styczność dlatego na początku zaznaczamy te różnice (gracze często sugerują się materiałem źródłowym). Na koniec jednak znajduje się dział Lore, z którego warto czerpać informacje gdy nie zna się mangi. Zapraszamy jednak do całości tekstu by zapoznać się z realiami świata snmX.
Spis treści:
  1. Historia
  2. Realia
  3. Geografia
  4. Polityka
  5. Lore
Historia
Akcja gry dzieje się kilkadziesiąt lat po wydarzeniach z mangi. Wydarzenia przed mangą Naruto oraz w samej mandze zawierają niewiele różnic względem snmX, głównie w zakresie drobnej korekty realiów, ograniczenia możliwości technik oraz skutków pewnych wydarzeń (rodziny i klany jakie wymarły w naszej rzeczywistości przetrwały i odbudowały się po latach. Wydarzenia z etapu mangi Boruto różnią się jednak znacząco. Skok technologiczny oraz eskalacja siły w tej serii koliduje znacząco z założeniami gry, także poprzez wpływ na wydarzenia. W wyniku tego na tym etapie historia toczy się inaczej (przewijają się te same postacie jednak na tle innych wydarzeń). W późniejszych latach historia toczy się stosunkowo swobodnie powodując zmniejszenie znaczenia shinobi. Poniżej przedstawiamy kalendarium podzielone na pięć etapów: Historię przed mangą, serię Naruto, odpowiednik czasów Boruto, era tuż przed grą oraz kalendarium wydarzeń snmX.
Okres Muromachi
Era Eishō (17 lat, rozpoczyna się w 1504 roku)
Era Daiei (7 lat)
Narodziny Kaguyi.
Era Kyōroku (4 lata)
Era Tenmon (23 lata)
Przybycie Ōtsutsuki Kaguyi na kontynent.
Góry Paozu: Zjedzenie owocu Boskiego Drzewa przez Kaguyę, narodziny chakry.
Narodziny Ōtsutsuki Hagoromo oraz jego brata, Hamury.
Era Kōji (3 lata)
Era Eiroku (12 lat)
Era Genki (3 lata)
Okres Azuchi-Momoyama
Era Tenshō (19 lat)
Niezadowolenie Kaguyi z postępowania ludzkości, początek planu Nieskończonego Tsukuyomi.
Odkrycie zagrożenia ze strony dwójki Ōtsutsuki, uwięzienie pierwszych ludzi w Nieskończonym Tsukuyomi.
Era Legend (56 lat)
W Japonii zaczyna się era Bunroku.
Z zazdrości z powodu odziedziczenia chakry przez jej synów, Kaguya łączy się z Boskim Drzewem i zwraca się przeciwko nim w postaci Dziesięcioogoniastego.
Walka Kaguyi z synami.
Stworzenie Czarnego Zetsu - manifestacji woli Kaguyi.
Zapieczętowanie ciała Kaguyi pod powierzchnią księżyca.
Odejście Hamury wraz resztkami klanu Ōtsutsuki
Hagoromo rozpoczyna szerzenie Ninshū wśród ludzkości posiadając we własnym ciele chakrę Dziesięcioogoniastego.
Okres Edo (od 12 roku)
Narodziny Indry.
Narodziny Asury.
Podział chakry dziesięcioogoniastego, stworzenie dziewięciu Bijū.
Pozostawienie tabliczki dla potomków Indry.
Wybór Asury jako następcy Hagoromo.
Śmierć Hagoromo.
Początek wojny pomiędzy manipulowanym przez Czarnego Zetsu Indrą, oraz Asurą.
Śmierć Indry oraz Asury podczas ich walki na śmierć i życie.
Era Ninshū (183 lata)
Zmiany w kalendarzu, w krainach shinobi ludzie zaczynają używać znanego nam nazewnictwa dni i podziału roku na 12 miesięcy.
Narodziny Senju Hashiramy.
Era Shinobi (trwa do dziś)
Powstanie Konohagakure no Sato.
Senju Hashirama zostaje Shodaime Hokage.
Walka Senju Hashiramy kontra Uchiha Madary. Wygrywa Hashirama.
Uchiha Madara zostaje uznany za martwego, a sam opuszcza Konohagakure no Sato.
Tobirama Senju zakłada Konoszańską Policje i oddaje ją w ręce klanu Uchiha.
Powstanie Iwagakure no Sato.
Kamizuru Ishikawa zostaje Shodaime Tsuchikage.
Powstanie Sunagakure no Sato.
Reto zostaje Shodaime Kazekage.
Powstanie Kirigakure no Sato.
Byakuren zostaje Shodaime Mizukage.
Powstanie Kumogakure no Sato.
Nieznany z imienia A zostaje Shodaime Raikage.
Pierwsze Spotkanie Pięciu Kage.
Senju Hashirama pokonuje, a następnie pieczętuje dziewięć demonów.
Senju Hashirama oddaje osiem demonów pozostałym wioskom, aby utrzymać równowagę sił.
Kirigakure no Sato otrzymuje od Senju Hashiramy Trzyogoniastego i Sześcioogoniastego.
Iwagakure no Sato otrzymuje czteroogoniastego i pięcioogoniastego.
Kumogakure no Sato otrzymuje dwuogoniastego i ośmioogoniastego.
Sunagakure no Sato otrzymuje jednoogoniastego oraz zalesione ziemie przy swoich granicach.
Narodziny Sarutobiego Hiruzena.
Shodaime Mizukage umiera.
Nidaime Mizukage zostaje Gengetsu Hōzuki.
Sarutobi Hiruzen zostaje uczniem Senju Tobiramy.
Rodzi się Senju Tsunade.
Rodzi się Orochimaru.
Rodzi się Jiraiya.
Umiera Reto.
Nidaime Kazekage zostaje Shamon.
Shamon zostaje Jinchūriki Jednoogoniastego.
Kamizuru Ishikawa zrzeka się swojego stanowiska.
Nidaime Tsuchikage zostaje Mū.
Umiera Senju Hashirama.
Shodaime Raikage rezyguje ze swojego stanowiska.
Wybrany zostaje Nidaime Raikage i nadany zostaje mu tytuł "A"
Senju Tobirama zostaje Nidaime Hokage.
Walka pomiędzy Nidaime Mizukage, a Nidaime Tsuchikage. Obaj ponoszą śmierć.
Sandaime Tsuchikage zostaje Ryōtenbin no Ōnoki.
Początek Pierwszej Wielkiej Wojny Shinobi.
Wybrany zostaje Sandaime Mizukage.
Czasy Współczesne (Rozpoczęte Wojną Shinobi)
Śmierć Senju Tobiramy z rąk Kinkaku Force.
Sarutobi Hiruzen zostaje Trzecim Hokage.
Koniec Pierwszej Wielkiej Wojny Shinobi.
Wybrany zostaje Sandaime Raikage i nadany zostaje mu tytuł "A".
Narodziny Namikaze Minato.
Powołana zostaje Drużyna Ujarzmiająca Ośmioogoniastego.
Ośmioogoniasty zostaje zapieczętowany w specjalnym garnie.
Założenie grupy Siedmiu Szermierzy Wioski Mgły.
Początek Drugiej Wielkiej Wojny Shinobi.
Umiera Nidaime Kazekage.
Nieznany z imienia i nazwiska shinobi zostaje Trzecim Kazekage.
Umiera Sandaime Mizukage.
Yagura zostaje Yondaime Mizukage.
Yagura zostaje zmanipulowany przez Akatsuki.
Zmiana nazwy Kirigakure no Sato, na Krwawą Wioskę ukrytą we Mgle.
Wprowadzenie Krwawego Egzaminu na Genina.
Koniec Drugiej Wielkiej Wojny Shinobi.
Jiraiya, Orochimaru oraz Tsunade zostają mianowani Senninami.
Ośmioogoniasty zostaje zapieczętowany w Killer B.
Nieznany z imienia A zostaje Trzecim Raikage.
Narodziny Utakaty i zapieczętowanie w nim Sześcioogoniastego.
Rodzi się Hatake Kakashi.
Killer Bee zostaje Jinchūriki Ośmioogoniastego.
Trzeci Kazekage zostaje zabity przez Sasoriego.
Momochi Zabuza wybija cały swój rocznik podczas egzaminu na Genina.
Krwawy Egzamin zostaje zniesiony. Nadanie Momochiemu Zabuzie przydomku Demona Ukrytego we Mgle.
Początek Trzeciej Wielkiej Wojny Shinobi.
Momochi Zabuza staje się członkiem Siedmiu Mistrzów Miecza.
Nieudana próba porwania Kushiny Uzumaki z Konohagakure no Sato.
Mukade pojawia się w przeszłości.
Odkrycie spisku, mającego na celu zamordowanie Mizukage.
Momochi Zabuza ucieka z wioski i staje się nukeninem.
Koniec Trzeciej Wielkiej Wojny Shinobi.
Rasha wybrany zostaje na Yondaime Kazekage.
Zostaje utworzona drużyna Minato składająca się z Rin, Obito oraz Kakashiego.
Misja Namikaze Minato w Rōran, spotkanie z Naruto.
Pojawienie się w przeszłości Kaguro.
Zapieczętowanie Ryūmyaku.
Namikaze Minato zostaje Yondaime Hokage.
Narodziny Sabaku no Gaara i zapieczętowanie w nim Jednoogoniastego.
Narodziny Uzumaki Naruto.
Atak Dziewięciogoniastego na Konohagakure no Sato, walka Minato i Obito.
Zapieczętowanie w Naruto Dziewięcioogoniastego i śmierć Minato oraz Kushiny.
Narodziny Hyūga Hinaty.
Umiera Sandaime Raikage.
Wybrany zostaje Yondaime Raikage i nadany zostaje mu tytuł "A".
Utakata zabija swojego mistrza i staje się nukeninem.
Incydent z klanem Hyūga. Nieudana próba porwania Hinaty Hyūgi z Konohagakure no Sato. Szef Ninja Kumogakure no Sato zostaje zabity przez Hiashiego Hyūga podczas próby porwania.
Podpisanie rozejmu pomiędzy Konohagakure no Sato, a Kumogakure no Sato.
Masakra klanu Uchiha.
Yagura umiera, a Dwuogoniasty zostaje złapany przez Akatsuki.
Godaime Mizukage zostaje Mei Terumi.
Spisek Sunagakure no Sato przeciwko Konoha Gakure no Sato.
Czwarty Kazekage umiera z ręki Orochimaru.
Hiruzen Sarutobi umiera z ręki Orochimaru.
Senju Tsunade zostaje Godaime Hokage.
Sabaku no Gaara zostaje Godaime Kazekage.
Umiera Utakata, a Sześcioogoniasty trafia w ręce Akatsuki.
Uzumaki Naruto wyrusza na trening z Senninem Jiraiyą.
Uzumaki Naruto powraca z treningu.
Sabaku no Gaara zostaje porwany przez Akatsuki i pozbawiony Jednoogoniastego Demona, a w skutek tego umiera.
Starsza Chiyo umiera, ożywiając Sabaku no Gaare.
Yugito Nii zostaje porwana przez Akatsuki, po czym umiera w skutek odebrania jej Dwuogoniastego.
Pain niszczy Konohagakure no Sato, a następnie zostaje pokonany przez Uzumakiego Naruto.
Czwarta Wielka Wojna Shinobi.
Senju Tsunade rezygnuje ze swojego stanowiska.
Kakashi Hatake zostaje Rokudaime Hokage.
Odkrycie klanu Ōtsutsuki na księżycu.
Mei Terumi rezygnuje z stanowiska Mizukage i wybiera Chōjūrō na Rokudaime Mizukage.
Ryōtenbin no Ōnoki zrzeka się swojego stanowiska.
Yondaime Tsuchikage zostaje Kurotsuchi.
Yondaime Raikage rezygnuje ze swojego stanowiska.
Godaime Raikage zostaje Darui.
Narodziny Uzumaki Boruto.
Narodziny Uzumaki Himawari.
Naruto Uzumaki zostaje Siódmym Hokage.
Czasy Boruto
Czasy pokoju
snmX
Rok rozpoczęcia rozgrywki
Realia
Realia mocno przypominają te znane z mangi z kilkoma wyjątkami. Pierwszym są znane już wyjątki historyczne. Drugim wyjątkiem jest korekta błędów znanych z mangi i anime. To na przykład broń palna, w naszej rzeczywistości nie pojawia się ani razu (widoczna w mandze oraz anime w kilku przypadkach, z jej istnienia dla sensowności walki wręcz jako podstaw militarnych wycofał się autor). W świecie snmX proch odkryto dużo później i jest wykorzystywany głównie do materiałów wybuchowych. Rozwinęła się w pewnym stopniu też technologia wykorzystująca chakrę. Ta jednak z powodu elitaryzacji użytkowników chakry a następnie zepchnięcia ich na margines nie stała się powszechna.
Trzecim wyjątkiem jest dopasowanie technologii do potrzeb rozgrywki. Ta nie może być zbyt rozwinięta, akcja gry natomiast dzieje się wiele lat po mandze, co wpłynęło na ustalenie innej dynamiki rozwoju poszczególnych rodzajów nauki w świecie shinobi. Technologia dotycząca życia codziennego rozwijała się w tym świecie również inaczej niż w świecie rzeczywistym - wcześniej do mody trafiły dresy, kolorowa telewizja, lodówki i inny sprzęt domowy względem rozwoju technologicznego, który później (na etapie między początkiem mangi a aktualną rozgrywką) znacząco zwolnił z powodu. Aktualnie w świecie shinobi dostępne jest radio, telewizja i telefony czy też większość sprzętu codziennego jak odtwarzacze muzyczne, lodówki, kuchernki etc.
Telekomunikacja oparta jest o technologię kablową lub też radiową, na tyle ograniczoną że wymaga dużego zagęszczenia wież transmisyjnych. Technologia ta z powodu łatwego podsłuchu nie jest wykorzystywana przez shinobi. Ukryte wioski z powodu ograniczenia wiedzy o ich lokalizacji nie mogą też pozwolić sobie na w pełni swobodne korzystanie z telekomunikacji.
Dużo skuteczniejsza jest natomiast medycyna niż w XX wieku naszego świata. Dzięki rozwinięciu wiedzy medycznej i połączeniu jej z wiedzą o chakrze dużo skuteczniejsze jest leczenie urazów czy wykonywanie przeszczepów.
W krainach shinobi nie rozwinięto odpowiednio infrastruktury drogowej. Dlatego pomimo istnienia silnika spalinowego jest on rzadkością najczęściej wykorzystywaną na łodziach. W tym świecie pojazdy lądowe nie są czymś nieznanym jednak w tym rejonie świata brak odpowiednich dróg sprawia, że są niepraktyczne. Szczególnie w okolicach wiosek shinobi, które z powodów swojego ukrycia nie mogą pozwolić sobie na budowę znaczących dróg. W nielicznych północnych krainach istnieje kolej parowa.
Czwartą różnicą między snmX a materiałem źródłowym są możliwości poszczególnych zdolności shinobi. Naruto jako manga nie było przemyślane jako materiał dla swobodnej gry fabularnej. Potrzeby gameplayowe mające na celu zachowanie pewnego balansu pomiędzy graczami wymagały zmian, głównie zasięgów i obszarów.

Samą rzeczywistość shinobi należy traktować jak alternatywny świat do naszego. Poza krainami shinobi w pewnym sensie może przypominać naszą rzeczywistość z XX wieku (czas gry snmX odpowiada drugiej połowie tego wieku). Sama akcja gry toczy się na wschodniej, odizolowanej łańcuchem górskim części kontynentu przypominającego azjatycki.
Geografia
Świat w grze snmX przypomina ten znany od początku mangi Naruto - znane, główne krainy shinobi z wioskami takimi jak Konoha, Kiri, Kumo, Iwa oraz Suna uzupełnione są o Otogakure no Sato, które po latach rozwinęło się pod względem siły militarnej na tyle by konkurować z pozostałymi wioskami. Dzięki wieloletniemu pokojowi wiele pomniejszych krain udało się ustabilizować i odbudować. Wyniszczone i podbite w poprzednich latach Sora no Kuni uzyskało dla swojego ludu nowe ziemie, w centrum krain shinobi. Ziemie te uzyskali od Hi no Kuni w ramach reparacji wojennych.
Od zachodu krainy shinobi są odseparowane wielkim łańcuchem górskim, ciężkim do przebycia dla ludzi. To w tym rejonie znajdują się ukryte krainy zwierząt shinobi leżące wzdłuż silnego źródła chakry natury.
Krainy shinobi przypominają wielkością powierzchnię Polski, poszczególne kraje można więc porównać obszarami do większych (współczesnych) oraz mniejszych (dawnych) województw. Podobnej wielkości jest spora wyspa na południu zwana Azuma no Tairiku, funkcjonująca w dużej niezależności od krain shinobi.
Polityka
Polityka Shinobi
W świecie snmX istnieją aktualnie trzy sojusze. Sojusz Krain Wschodni tworzą Hi no Kuni, Mizu no kuni oraz Kaminari no Kuni. Na Krainy Zachodnie składają się Oto no Kuni, Tsuchi no Kuni oraz Kaze no Kuni. Badlands tworzą Ame no Kuni oraz Sora no Kuni, obejmując również Sangaku no Hakaba. Rejony te nie prowadzą regularnych sił shinobi są jednak przyjazne tym osobom, które są w stanie przeciwstawiać się głównym wioskom. Z tego powodu są rajem dla wszelkiej maści nukeninów. W zamiast za respektowanie lokalnych praw i wykonywanie wątpliwych dla politycznej stabilności prac dostają bezpieczne schronienie oraz dużą niezależność.
Pomniejsze krainy choć nie są realnymi członkami sojuszów ale w pewnym sensie im podlegają, korzystając z ich usług shinobi. Niektóre z tych pomniejszych krain posiadają własne, niewielkie siły shinobi (szkolone lokalnie lub też zatrudnieni nukenini) to jednak nie koliduje z przynależnością regionalną. Krainy nie należące do sojuszów Wschodniego czy Zachodniego często podlegają pod sojusz Badlands. Niektóre leżące daleko od głównych sojuszy starają się zachowywać niezależność, Badlands jednak przypisują sobie opiekę nad nimi. Nieoficjalnie z rejonami tymi współpracuje Tetsu no Kuni. Samuraje są niechętni wobec shinobi, jednak są w stanie zniżyć się do współpracy z nimi gdy uznają działania sojuszy za niebezpieczne dla sytuacji politycznej między krainami.
Poza krainami Shinobi leży wielka wyspa Azuma no Tairiku, rejon w którym dominuje Oni no Kuni. W miejscu tym większość sił militarnych nigdy nie korzystała z chakry lub poza nielicznymi przypadkami robiła to nieświadomie. Rejon ten kulturowo jest dosyć odmienny kulturowo od krain shinobi. Samuraje i Shinobi pełnili tu mniejszą rolę, z tego powodu część z nich wyemigrowała w przeciągu ostatnich kilkudziesięciu lat do krain shinobi. W wyniku kontaktu z krainami shinobi ci wracają w tym rejonie do łask. Azuma no Tairiku niejednokrotnie podejmuje współpracę z Badlands.

Polityka Daimyō
Daimyō To oficjalni władcy poszczególnych krain shinobi, Pełnią władzę wszędzie poza Tetsu no Kuni, gdzie liderem jest Shogun. Daimyō funkcjonują w oderwaniu od polityki Shinobi. Z ich perspektywy shinobi są tylko alternatywną jednostką szpiegowsko militarną, nie są do końca świadomi w jakim stopniu są niezależni. Chaos wywołany ostatnią wojną shinobi spowodował nieufność wobec ukrytych wiosek i aktualnie Daimyō chętniej korzystają z regularnych sił militarnych. Taki stan rzeczy skutkuje polityką niejednokrotnie sprzeczną z sojuszami shinobi.
Lore
A
Wyjaśnienie
U
Gakure no Sato, to często wręcz małe miasta. Przeważnie są ukryte na pustkowiach, w jakichś niedostępnych miejscach. Zwykli mieszkańcy krain nie są świadomi ich lokalizacji, by się do nich dostać np w celu uzyskania pomocy trzeba odnaleźć posterunek shinobi. Istnieje pięć głównych wiosek: Konohagakure no Sato, Iwagakure no Sato, Kirigakure no Sato, Kumogakure no Sato oraz Sunagakure no Sato. Wioski te uzupełnione są przez powstałą w późniejszych czasach lecz również potężną Otogakure no Sato. Miejsca takie jak Amegakure no Sato czy Ankō Vantian w Sora no Kuni pełnią podobną rolę mimo, że kraje te nie posiadają regularnych sił shinobi rozwiniętych w stopniu podobnym do wiosek shinobi. Istnieją też pomniejsze ukryte wioski w niewielkich krainach.